bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Udstyr
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Scanner til nybegynder
Gå til side   <<        >>  
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Janus
ons 03. mar 2010, 22:13
link
Registeret medlem #719
Oprettet: søn 11. jun 2006, 14:14
Sted: Nær Svenstrup J.
Indlæg: 230
Blindsendere: folk der sender en tom bærebølge eller noget som ikke er værd at "se" og høre på. f.eks. en der laver pruttelyde på AO-51 uplink.
Pirater er folk som sender på en satellit som de ikke har ret til at sende over, det kunne være musik, politisk probaganda og anden chikane.

Hvis jeg høre noget opretter jeg det i en tråd herinde, måske er der så flere der har hørt det samme..

Blindsending= tom bærebølge uden afsenders identifikation( den korekte fortolkning)
Pirater= En sender som ikke har tilladelse til den pågældende frekvens.

[ Redigeret ons 03. mar 2010, 22:16 ]
Tilbage til toppen
Max.
ons 03. mar 2010, 22:31
Registeret medlem #2000
Oprettet: tor 26. jul 2007, 20:14
Sted: JO45WU
Indlæg: 480
Ok, fint med en tråd.

Jeg har også hørt om folk der bruger militær satelitter til telefoni, men kender ikke frekvenserne.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
ons 03. mar 2010, 22:43
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Det lyder jo lovende :-), der er jo også massere at lytte til, selvom beredskabet går over til krypteret kommunikation..

Nu bor jeg jo i en forholdsvis lille by (Skanderborg), vil jeg kunne opsnappe noget af det interessante fra fx Århus el. Horsens?...

Jeg har hentet de frekvenslister fra hjemmesiden og programmet BCTool, dækker de frekvenser det som er interessant at høre??...
Tilbage til toppen
trylleklovn
ons 03. mar 2010, 22:45
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Ja, ja og ja.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
tor 04. mar 2010, 11:57
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Er det egentlig nemt, at ligge kanaler på ens scanner vha. BCTool??, har kigget lidt på det, syntes det virker lidt uoverskueligt, men det er nok ikke så svært igen...

Glæder mig vildt til, at komme i gang med at lytte, nu må Thiecom snart sende min pakke :-)....
Tilbage til toppen
trylleklovn
tor 04. mar 2010, 12:17
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Jeg synes det er ret overskueligt. Det er i hvert fald lettere end at skrive dem ind manuelt på scanneren. Ude til venstre kan du oprette mapper, som du kan tildele til banker og grupper, og i disse kan du skrive de forskellige frekvenser, som vælge modulation, wide/narrow, navn osv.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
dragen
tor 04. mar 2010, 12:18
Registeret medlem #3769
Oprettet: ons 17. jun 2009, 16:10
Sted: aabenraa
Indlæg: 295
du skal egentlig bare forestille dig at 230'eren er et extra "diskdrev".. frekvenserne ligger i systemer.. svarer på en måde blot til en diskstruktur med mapper og undermapper.. lidt forenklet sagt.
og programmeringen foregår sådan set bare ved at du sender systemerne til scanneren, så ligger de i "mapper" og "undermapper" ..
og lige en ting inden du begynder på halløjet:
du skal vælge "båndplan 3" på scanneren.. (hold tast 3 nede når du tænder scanneren første gang..)
og så vidt jeg husker så er der lagt "formel 1"- frekvenser ind fra producenten (det er jo primært en RaceScanner)
den mappe/system kan du bare slette, men mindre du vil til formel1 løb..

[ Redigeret tor 04. mar 2010, 12:20 ]
Tilbage til toppen
Rittig
tor 04. mar 2010, 18:52
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Tak for svar :-).... Alt begyndelse er jo svær, selvom man er en ægte "NØRD", men software er jo software, man skal bare lære hvordan det bruges..

Og det er sikkert betydelig lettere, når man har scanneren foran sig...

Nu har jeg hentet alle de frekvenslister der lå som .mem filer på hjemmesiden, dækker de ens behov, eller skal man ud i noget manuelt programmering efter den store liste ??...

Må vist vente og se til jeg får den, hvad mit behov bliver....
Tilbage til toppen
trylleklovn
tor 04. mar 2010, 21:31
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Jeg har selv kodet lidt ekstra ind for området jeg bor i, nogle af tingene ligger i de frekvenslister, andre gør ikke, men det er lidt mere overskueligt at jeg har dem jeg ved hvad er i en bank for sig. Og så er der jo også close call i radioen, der hjælper til at finde specifikke frekvenser for ting lige i nærheden.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
tor 04. mar 2010, 21:42
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Ok, håber der er en af jer, der kan lave en lille guide til mig om, hvordan jeg får BCTool til at virke...
Har kigget lidt på det idag, og det er nok ganske enkelt, når man lige har prøvet det nogle gange...
Mon det er muligt, at få nogle frekvenser for Skanderborg og omegen??
Tilbage til toppen
Rittig
fre 05. mar 2010, 16:25
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Er der nogle der ligger inde med en DK Manual til Uniden USC 230 ??... Kan se, at justtrading.dk har den, men hvis en tilfældigvis havde den, så kunne man jo spare de penge...
Tilbage til toppen
trylleklovn
fre 05. mar 2010, 16:29
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Jeg kan anbefale følgende online manuel, den er noget bedre end originalen.

link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
fre 05. mar 2010, 17:46
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Kender du noget til den danske manual ??, som fx hos justtrading.dk, er den værd at investre i ??...

Nu så jeg på din blog, at du havde en High Flex 50cm antenne, sådan en er vel også væred at investre i??, de er heller ikke så kostbare igen...
Tilbage til toppen
trylleklovn
fre 05. mar 2010, 18:20
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Har den danske manual liggende, som jeg fik med men har aldrig rigtigt kigget i den da jeg brugte den side jeg linkede til. Den antenne fik jeg med fordi jeg købte den brugt af en, som havde tilkøbt den fra iccom mener jeg. Kan ikke rigtigt vurdere hvor meget bedre den er end standard rubber duck antennen, selvom jeg har prøvet at skifte lidt frem og tilbage. Bruger den 50cm når jeg kan komme til det, gætter på
den er skåret til ca 160mhz, når jeg er hjemme har jeg hængt noget kabel op i lejligheden jeg bruger i stedet.
Tror det er vigtigere at du kan komme op i højden med en antenne, hvis du har mulighed for at montere en udenfor hjemme, så vil det hjælpe langt bedre.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
fre 05. mar 2010, 21:16
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Ville nu gerne have DK manualen, da det er det letteste, hvis den da ikke er ligeså dårlig som den originale UK manual....

Jeg har forhørt mig lidt hos iccom omkring antenne, han foreslog mig en Nosy-1 antenne, hvis jeg brugte scanneren derhjemme, så det bli´r nærmest sådan noget jeg har mulighed for, da jeg bor i lejlighed, men ved ikke hvor god den er, men ifølge iccom skulle den være den bedste...

Grunden til, at jeg spurgte om den Hyflex antennen var, at jeg gerne ville have bedre dækning og muligheder, når jeg fx havde scanneren med på ferie, ude hos venner osv, og iccom sagde, at hyflex antennen kunne trække bedre end den oprindelige..

Men jeg ved ikke, må nærmest se hvad jeg får brug for, og hvordan interessen bliver, inden jeg ofre det vilde....
Tilbage til toppen
trylleklovn
fre 05. mar 2010, 22:11
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Nosy antennen er ikke noget værd. Du kan
tage et stykke ledning og tape op i vinduet og få samme resultat. Den aktive forstærker, forstærker bare støj.

Og ja hyflex antennen er fin hvis du er out and about.

[ Redigeret fre 05. mar 2010, 22:13 ]
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
fre 05. mar 2010, 23:09
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Ok, det var da dejligt at høre, så spare jeg da de penge...

Tror jeg vil anskaffe mig en hyflex antenne så :-)...

Den ledning der, er det bare alm. el-ledning, man så afisolere og stikker ned i antennestikket på scanneren ??..

Er det nødvendigt med ekstra antenne når man bor i lejligjhed?, syntes da lyden på din video var OK...
Tilbage til toppen
trylleklovn
fre 05. mar 2010, 23:22
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Ja jeg har bare stukket en almindelig el-ledning ned i midten af bnc stikket og så hængte den op over to af mine vinduer. Den yderste kant af bnc stikket har jeg sat til radiatoren. Der kommer godt nok en del støj på de lavere frekvenser, men altså, det er en process hvor jeg eksperimenterer med lidt forskellige setups. Synes det er mest interessant selv at prøve hvad der virker og ikke virker.

I en lejlighed har man problemet med væggene. Det ene sted kan der være klar signal på en frekvens, og intet på en anden, og det andet sted kan dette være omvendt. Den der hyflex ændrer ikke rigtigt på dette, synes også jeg har haft held med at have bedre signal når jeg holder radioen, fungerer man åbenbart som en jord forbindelse eller noget.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
fre 05. mar 2010, 23:30
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Ok, må prøve, at eksperimentere :-)...

Jeg har en FM Radio med antenne, og den tager kanalerne perfekt trods betonvægge, og den står midt i lejligheden, men ikke sikkert, at man kan sammenligne den med en scanner....

Ang. den ledning, har du så et bnc stik i hver ende eller hvordan foregår det??.... Det ene må jo være BNC stikket på scanneren, det jeg ikke helt forstår, er det du kobler til radioatoren....

Men må se hvor godt den kan trække, så må jeg se hvad jeg kan gøre efterfølgende...
Tilbage til toppen
trylleklovn
fre 05. mar 2010, 23:37
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
FM radioen modtager du jo et signal fra nogle kæmpe antenner, placeret hyppigt rundt omkring i danmark. De er jo netop placeret med det formål at alle skal kunne have dækning, selv når de befinder sig i særdeles dårlige modtageomstændigheder. De signaler du vil modtage med din scanner er jo ikke designet til at skulle blive modtaget af dig. F.eks. kører falckbilerne jo rundt og sender forholdsvist dårligt når de er mobile, men det er ligegyldigt, for deres signal skal bare kunne modtages af den central de er forbundet til, og de har en kæmpe mast, med en antenne i, som kan modtage deres signal, selvom de er langt væk og ikke sender specielt kraftigt. Det kan du derimod ikke medmindre du har lignende antenneforhold.

Og angående min eksperimentale løsning, jaaa så er det ikke ligefrem noget jeg vil være specielt stolt af at anbefale, men her er et billede af det. link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Rittig
lør 06. mar 2010, 09:49
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Ja, OK, det kan jeg godt se pointen i, så lagt havde jeg ikke tænkt...

Ang. din eksperimentale løsning, jeg kan godt se, at det måske ikke er det bedste, men det var da sovt, at se :-)...

Tror jeg må vente til jeg får scanneren, så må jeg se hvad der kan gøres, når jeg ser hvordan modtagerforholdene er her, bor på 2. sal, så det er jo ikke fordi, at jeg er så langt over jorden igen...

Tror jeg vil anskaffe mig en hyflex antenne, den kan da kun være bedre end den originale...
Tilbage til toppen
dragen
lør 06. mar 2010, 11:40
Registeret medlem #3769
Oprettet: ons 17. jun 2009, 16:10
Sted: aabenraa
Indlæg: 295
du skal bygge den her, billig og enkel og effektiv..
den kan du lave på under en time for ca 50 kr.

link

[ Redigeret lør 06. mar 2010, 11:58 ]
Tilbage til toppen
trylleklovn
lør 06. mar 2010, 11:57
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Eller denne her link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
dragen
lør 06. mar 2010, 11:58
Registeret medlem #3769
Oprettet: ons 17. jun 2009, 16:10
Sted: aabenraa
Indlæg: 295
sorry, det var den her jeg mente
link
Tilbage til toppen
Rittig
lør 06. mar 2010, 14:35
Registeret medlem #4124
Oprettet: tir 02. mar 2010, 20:42
Sted: Skanderborg
Indlæg: 95
Det ser jo meget interessant ud, hvor skal sådan en fætter hænge så?, nu bor jeg jo i lejlighed, så der er jo ikke så meget mulighed udenfor...

Hvor lange skal disse rør være, hvis man vil kunne tage et bredt frekvensmønster??...

Hvad hvis man ikke har lyst til, at rode med det selv,
hvad er mulighederne så??.....

Kunne godt tænke mig det så enkelt som muligt, da scanneren primært skal bruges på mit computerværelse, som desværre ligger modsat stuen med altan :-)...
Tilbage til toppen
Gå til side   <<        >>   

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf