Det giver vel også mening hvis de har været ude på en skarp opgave? Lige så vel som man skal være obs på mode 5/S. Så man ikke kan følges på Flightradar24 osv som man kunne med Challenger og Defender på et tidspunkt.
Oprettet: tor 12. jan 2006, 16:40 Sted: Nordjylland Indlæg: 299
Engang kunne man også følge Redningshelkopter på FR24, men alt det er jo slut, jeg er selv stoppet med at sende data til FR24 som kun er et skod net, godt der findes andre net :-)
Skarp opgave, ja, der er nok blevet observeret en olie plet i Nordsøen et sted :-))
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27 Sted: Danmark Indlæg: 174
Fase2 i Østersøen... hvor plejer det ca at være? Øst eller vest for Bornholm?
De nævner at fase3 er i baltikum, så kan man forvente at fase2 også er i den retning (altså for langt væk til VHF/UHF signaler, men måske, med lidt held, med en lille chance for noget HF)
I gamle dage (80'erne) var der tit jager-fly over Sjælland. Draken fly blaa :) Det var tider :)
Set fra Sjælland, i vore dage, er det mest som om Danmark slet ikke har noget militær tilbage.
Indtil videre har jeg hørt hvad der tyder på at være Russere, Israelere og Amerikanere på HF (og de er aktive), men om der måske er noget dansk, eller andet Europæisk, bag alt det digitale der også er på HF er jo svært at vide.
Så vidt jeg husker var der en post her i forummet for noget tid siden om køb af nyt dansk HF-udstyr (Harris udstyr, med digitale muligheder), men det kan jo være de stort set kun bruger det på missioner i udlandet. Jeg ved det ikke.
Satcom er nok generelt i stigning, men det har jeg ikke selv udstyr til at udforske.
Men under alle omstændigheder så har jeg intet hørt til den øvelse der startede søndag. Alt hvad jeg har modtaget indtil videre er det samme som jeg modtager normalt, hvilket på sin vis er lidt bekymrende da det antyder at et militært angreb på, eller begrænset aktion mod, Danmark kunne finde sted nærmest Usynligt (ihverfald mht radio-trafik) for os almindelige borgere (måske ikke et storstilet angreb, men alligevel, nu er det tirsdag og de har angiveligt været igang siden søndag med at indtage Danmark vest-fra og jeg har ikke hørt det mindste til det endnu :) Hvis man først opdager det når russerne står og banker på døren og vil ind og have kaffe... så er det jo lidt sent :) )
Oprettet: tor 19. jul 2007, 13:35 Sted: Østjylland Indlæg: 476
I følge FMI, Forsvaret Materielindkøbs Materielkapacitetsplan skal der indkøbes erstatningsanskaffelser for det landbaserede HF system. Det er angiveligt Harris RF-5800H og AN/PRC-117F som er indkøbt i 2001. Noget fint grej. link
Min VHF rækkevidde er ikke så stor desværre. Jeg kan oftest lige nå til omkring Fyn (hvis de ikke er lavt-gående). Alle de andre øvelser der har været i vest-Danmark har altid været for langt væk til min antenne.
Det er sjovt når man falder over en radio i en film, det er også næsten altid en Harris :) Tom Cruise i "Oblivion", feks, han finder en håndholdt Harris fra før 2017 der står og sender et signal i hvad der skal forestille at være år 2077 :) Jeg ved ikke om det er skjult reklame for deres lange holdbarhed, men morsom detalje :)