bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Frekvenser

<< Forrige emne | Næste emne >>
Jule-manden's rensdyr-passere?
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex T. LA8IRA, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
JEL
man 25. nov 2019, 01:16
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Som det næppe er forbi-gået de fleste, så er julen ved at komme tæt på og i den forbindelse har jeg forsøgt at scanne efter Jule-manden's eventuelle radio-traffik (I håbe om at lure hvilke gaver han måske har med til mig i år)

Jeg er ikke sikker, men jeg tror måske jeg fangede nogle af han's små hjælpere (dem der passer Rudolf med den røde næse, og hvad han's andre rensdyr nu hedder)

Jeg har lagt et kvarter af radio-trafikken op på youtube.

link

Ok, jeg ved faktisk ikke med sikkerhed hvem det er der snakker her, men Google-søgninger indikerer at det rent faktisk er rensdyr-passere :) (eller opdrættere, avlere, eller noget i den retning), som skulle holde til i den Russiske arktiske region og bruge gammelt Russisk militær-udstyr lige omkring 3 kHz. Efter sigende (det stod der ihvertfald på nogle af de artikler jeg fandt via google) driver de dem ved hjælp af hånd-drevne el-generatorer, hvor en sidder og 'cykler' generatoren med hænderne mens en anden snakker :)
(søg eventuelt på "russian reindeer herders hamradio" hvis du selv vil dykke ned i emnet)

Desværre taler jeg ikke Russisk, så hvad der tales om ved jeg ikke. Så hvis det er jule-manden's naughty-nice liste der kommer frem, så må man godt lige advare :)

[ Redigeret man 25. nov 2019, 01:18 ]
Tilbage til toppen
nybo
man 25. nov 2019, 17:48
Registeret medlem #4021
Oprettet: man 21. dec 2009, 21:57
Sted: 85XX
det er kanekører skolen, der er på træningstur. Det er kørelæren, der giver instrukser til eleverne. god jul
Tilbage til toppen
JEL
tir 26. nov 2019, 01:52
Registeret medlem #4511
God jul :)
Tilbage til toppen
JEL
fre 29. nov 2019, 16:45
Registeret medlem #4511
Det viste sig det var pirater... så med mindre der er tyveri-alarm på kanen får vi nok ingen jule-gaver i år...
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF