bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Køb & salg

<< Forrige emne | Næste emne >>
*** SOLGT *** Airspy HF+
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex T. LA8IRA, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Johntk56
fre 17. apr 2020, 19:47
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Airspy HF+ SDR modtager, 1 år gammel og som ny

Jeg må desværre, med en bopæl midt i byen og begrænset plads til
antenner, kaste håndklædet i ringen og komme videre med VHF/UHF

Specs mv her : link

Kan afprøves her på adressen

Pris : 1200,00 kr + evt forsendelse

Mvh

John
---------------------------------------------------------------------------------------------
Airspy R2 / Airspy Mini / Airspy HF+ / UBC9000XLT / CXL 118-138 / CXL 225-400

[ Redigeret lør 02. maj 2020, 16:56 ]
Tilbage til toppen
JEL
lør 18. apr 2020, 10:47
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Har du prøvet en loop-antenne?

Feks link
Tilbage til toppen
Johntk56
lør 18. apr 2020, 16:01
Registeret medlem #3231
JEL skrev ...

Har du prøvet en loop-antenne?
Feks link

Jeg har vist testet det hele mere eller mindre
- selv en aktiv antenne fra Cross Coutry Wireless i 10 mtr højde er der støj på

Mvh

John
---------------------------------------------------------------------------------------------
Tilbage til toppen
JEL
søn 19. apr 2020, 13:25
Registeret medlem #4511
Du har god modtagelse på VHF, hvor jeg har elendig, men dårlig modtagelse på HF, hvor jeg har en ok. Det er den omvendte verden åbenbart :)

Jeg har været igennem en del ikke-loop antenner uden gode resultater og det var først da jeg begyndte at eksperimentere med loops at jeg begyndte at kunne høre noget fornuftigt på HF.

Størrelse og placering betyder dog en hel del, men jeg kunne høre Bornholm's NDB fyr i Rønne lufthavn (En afstand på 190 km) via en indendørs loop (Og jeg er omgivet af huse). Det kunne ingen af ikke-loop antennerne.

Men hvis du har testet grundigt og ikke kunne få noget til at virke så er det naturligvis ikke så sjovt at sidde med en radio der mest er til HF (Selvom den måske kan slå Airspy R2'eren på det civile fly-bånd? Det skulle den jo kunne ifølge de specs radio'en har. Jeg har dog ikke selv lavet nogen rigtige forsøg med det)

Nu er det ikke for at stille et dumt spørgsmål, men du er selvfølgelig opmærksom på at HF kan være helt død det ene øjeblik og så summe af radio-liv det næste?
Selv på få timer kan det gå fra den ene ekstreme til den anden. Og nogle gange kan det være dødt i flere uger i træk. Det svinger enormt (Ihvertfald her på øst-siden af Danmark :) )
Tilbage til toppen
Johntk56
man 20. apr 2020, 13:17
Registeret medlem #3231
JEL skrev ...

Jeg har været igennem en del ikke-loop antenner uden gode resultater og det var først da jeg begyndte at eksperimentere med loops at jeg begyndte at kunne høre noget fornuftigt på HF.
Størrelse og placering betyder dog en hel del, men jeg kunne høre Bornholm's NDB fyr i Rønne lufthavn (En afstand på 190 km) via en indendørs loop (Og jeg er omgivet af huse). Det kunne ingen af ikke-loop antennerne.
Men hvis du har testet grundigt og ikke kunne få noget til at virke så er det naturligvis ikke så sjovt at sidde med en radio der mest er til HF (Selvom den måske kan slå Airspy R2'eren på det civile fly-bånd? Det skulle den jo kunne ifølge de specs radio'en har. Jeg har dog ikke selv lavet nogen rigtige forsøg med det)
Nu er det ikke for at stille et dumt spørgsmål, men du er selvfølgelig opmærksom på at HF kan være helt død det ene øjeblik og så summe af radio-liv det næste?
Selv på få timer kan det gå fra den ene ekstreme til den anden. Og nogle gange kan det være dødt i flere uger i træk. Det svinger enormt (Ihvertfald her på øst-siden af Danmark :) )

Jeg har pillet en del i HF siden jeg fik min radioamatør licens i 1980 :-)
- samtidig med max sol aktivitet og fantastiske forhold på 20, 15 og 10 mtr

Dengang skulle man bestå en morse test for at få lov til at køre HF, så
det blev jeg grebet af og blev vel hæderlig til det efter nogle år med en
almindelig morse nøgle og efterfølgende med en elektronisk keyer

Da jeg flyttede i 1991, kom der naturligvis antenner op på min nye bopæl,
men de blev ikke brugt ret meget, da jeg havde travlt med børn og arbejde.
Min hæderkronede TS520 blev solgt og der var blot lidt scannere tilbage

Det er ikke umuligt herfra
- kan høre Shannon volmet med gode forhold, men oftest er støjen for voldsom -:(

Mvh

John

Tilbage til toppen
JEL
tir 21. apr 2020, 12:59
Registeret medlem #4511
Johntk56 skrev ...

Jeg har pillet en del i HF siden jeg fik min radioamatør licens i 1980 :-)

Ok, ja så kan jeg nok ikke bidrage med meget du ikke allerede ved :D

Jeg bor desværre selv et sted hvor man ikke må sætte antenner op udendørs. Man må ikke engang sætte en flag-stang op, som ellers kunne være en fin måde at få en antenne op uden at det blev videre synligt.

Så mine egne forhold på HF er garanteret langt-fra hvad man kan opnå hvis man havde mere frie hænder.

Jeg er dog glad for den 'HF+ discovery' jeg købte for et lille halvt, snart ¾, år siden. Men den helt optimate antenne-løsning har jeg stadig ikke. Mest fordi man ikke må sætte noget op i højden her.

Men det samme problem, for mit vedkommende ihvertfald, gælder egentlig også på VHF og UHF.
Her ville en højere antenne, med al sandsynlighed, også give meget bedre forhold end den indendørs jeg bruger.
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF