bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Generelt

<< Forrige emne | Næste emne >>
Hej nogen der ved om man bare kan bruge RTL SDR
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex T. LA8IRA, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Marcus112dk
søn 12. jul 2020, 22:42
Registeret medlem #5513
Oprettet: søn 10. jun 2018, 13:49
Hej nogen der ved om man bare kan bruge RTL SDR til PDW Eller man Skal have en scanner for at modtage dataudkald på brand

Vh Marcus
Tilbage til toppen
Johntk56
man 13. jul 2020, 20:43
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
En RTL dongle virker fint her i Ikast
Tilbage til toppen
Marcus112dk
man 13. jul 2020, 22:19
Registeret medlem #5513
så det du siger Det er man ikke behøver en scanner Med mand godt kan Bruge en RTL dongle
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tir 14. jul 2020, 06:43

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Det er præcis det han siger.
Se f.eks. link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
SIGINT
tor 16. jul 2020, 11:59
Registeret medlem #5337
Oprettet: fre 16. sep 2016, 22:07
Sted: København
En SDR dongle, RTL-SDR, Airspy etc. virker fint med PDW - men..
- Opsætning af audio piping med fx. VBCable kan være lidt af en udfordring især i Windows 10. Der skal justeres defaults, hvad der lyttes til, bit rate og levels på flere
. Når først det virker, så noter hvad du har gjort så du kan genskabe opstillingen.
- Kræver en god antenne. Jeg måtte sætte en udendørs antenne op for at komme op over 85% success i dekodning. Brugte en afstemt til 144 Mhz - det er godt nok.
+ En dedikeret scanner vil ofte have større følsomhed - og være afstemt korrekt - til en given frekvens. I fx. SDR# skal du eksperimetere lidt med de forskellige gain indstillinger for at få det bedste resultat.

Hvis det skal køre permanent, ville jeg vælge en Uniden scanner til 8-900 kroner plus en lille PC så det hele kan gemmes af vejen tæt på antennen - frem for at have en laptop eller tower PC kørende konstant og bruge strøm.

Jeg bruger en lille ASUS "terning" pc som PDW server sammen med PDWGPS2 til forward af signaler via Pushover
Tilbage til toppen
Johntk56
tor 16. jul 2020, 12:08
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
SIGINT skrev ...

En SDR dongle, RTL-SDR, Airspy etc. virker fint med PDW - men..
- Opsætning af audio piping med fx. VBCable kan være lidt af en udfordring især i Windows 10. Der skal justeres defaults, hvad der lyttes til, bit rate og levels på flere
. Når først det virker, så noter hvad du har gjort så du kan genskabe opstillingen.
- Kræver en god antenne. Jeg måtte sætte en udendørs antenne op for at komme op over 85% success i dekodning. Brugte en afstemt til 144 Mhz - det er godt nok.
+ En dedikeret scanner vil ofte have større følsomhed - og være afstemt korrekt - til en given frekvens. I fx. SDR# skal du eksperimetere lidt med de forskellige gain indstillinger for at få det bedste resultat.
Hvis det skal køre permanent, ville jeg vælge en Uniden scanner til 8-900 kroner plus en lille PC så det hele kan gemmes af vejen tæt på antennen - frem for at have en laptop eller tower PC kørende konstant og bruge strøm.
Jeg bruger en lille ASUS "terning" pc som PDW server sammen med PDWGPS2 til forward af signaler via Pushover

Ikke helt det jeg oplevede ....
- opsætning af VB cable var en leg og intet behov for justering
- bruger SDR#, RTL SDR dongle og en noname antenne og oplever ikke problemer med signal
- mit system kører på en dedikeret PC
- største opgave var egentlig opsætning af mail i PDW

[ Redigeret tor 16. jul 2020, 12:10 ]
Tilbage til toppen
SIGINT
tor 16. jul 2020, 16:48
Registeret medlem #5337
Det med antenne kommer naturligvis an på hvor man bor - og dæmpning i området. Mit rækkehus fra 2007 er forsynet med masser af varme dæmpende vinduer, så jeg ser stor forskel på indvendig og udvendig antenne - specielt på VHF.
Tilbage til toppen
Marcus112dk
tor 16. jul 2020, 18:05
Registeret medlem #5513
SIGINT] Hej jeg bor i Roskilde jeg kan se at de ikke anbefaler den standard antenne der følger med og så tænker jeg om i kan smide nogle link til de antenner i anbefaler og hvordan skal jeg koble den til den på RTL dongle
Tilbage til toppen
SIGINT
tor 16. jul 2020, 18:37
Registeret medlem #5337
Det kommer jo helt an på hvad du vil lytte til.

Ideelt en DiscCone antenne hvis du vil dække et bredt frekvens område.

Drejer det sig primært om PDW - fx. med frekvenser omkring 160 Mhz - så er en 2 m antenne fin. Kig hos iccom.dk
Tilbage til toppen
Marcus112dk
tor 16. jul 2020, 19:08
Registeret medlem #5513
Det er drejer sig om to til en frekvens jeg vil lytte på
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF