bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Software
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Airspy tips & tricks
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Johntk56
lør 20. feb 2021, 15:19
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Indlæg: 446
JEL skrev ...

@Johntk56; Når du bruger 'Airspy R2' på frekvenserne lige omkring de 140 MHz, hvor ligger dit 'noise-floor' så i dB i SDR#? (Skalaen ude til venstre i spektrum-displayet)
Mit ligger lige omkring -60 dB med gain sat til "Sensitivity" og "16".
Jeg går ud fra du bruger SDR# version 1716. Og grunden til jeg nævner det er fordi SDR# versioner efter 1716 er skaleret anderledes i dB-niveauet (Så man får en anden dB angivelse for samme signal end i v1716. Og for at gøre forvirringen komplet, så har 'SDR-console V3' en helt tredje dB-skalering.)
Jeg sammenlignede de 3 programmer (Det brugte jeg "Airspy HF+ discovery" til) og fik følgende resultat:
-80 dB i SDR# 1716 = -105 dB i sidste nye SDR# version (den der kræver Dotnet5) og = -130 dB i SDRconsole V3.
Så i SDR# v1716 er jeg nysgerrig på hvor dit støj-'gulv' er for din "Airspy R2" og hvordan du har sat din "Airspy R2" i gain-delen (Min står på "Sensitivity" og "16")
Jeg er igang med nogle antenne-kabel forsøg for at se om min støj er så lav som den kan blive, så jeg trækker så meget rigtigt signal ind som muligt og får det bedst mulige ud af selve antennen (Altså bedst mulige SNR)
Jeg har lavet nogle forsøg med "Airspy HF+ discovery", som overraskede mig en hel del mht hvor meget det noise-floor den har kan gå op og ned bare ved små kabel-ændringer eller hvor man placerer selve den lille SDR-radio box eller om man sætter ferrit-kerner på antenne-kablet osv.
Meget større forskelle end jeg havde troet muligt.


Der er rigtigt mange ting at være opmærksom på ........
- og jeg må indrømme at jeg for nogle uger siden skiftede fra SDR v1716, og pøvede mange versioner af

Og nu kører SDR v1777 med Wraith's scanner plugin v2.2.2.0 på alle 3 scannere ...

SDR v1777 er den sidste version med det oprindelige layout, og den fungerer ganske fint

Scanner v2.2.2.0 er, i min optik, den sidste store release, idet senere udgave er opdateringer der
er sket for at tage højde for de nye funktioner fra v1784 og fremefter - meget med grafik osv

Men tilbage til støjtal osv ....

På VHF, der scanner 138 - 144 segmentet, er gain FREE 3 3 4
- jeg har en LNA foran min multicoupler
- det giver et støjtal på 3-4 db

På UHF, der scanner 233 - 305 og 305 - 400, er gain FREE 6 5 5
- jeg har en LNA foran min splitter
- det giver et støjtal på 2-3 db

Vejen frem er gode antenner med en god jordforbindele, et godt støjsvagt kabel
- og ikke mindst skal alle dine komponenter være forbundet til jord

Et andet vigtigt punkt er at man skal holde gain så lavt som muligt

Tilbage til toppen
JEL
søn 21. feb 2021, 06:25
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Jeg forstår ikke helt dit støj-tal.

Fuldt signal er 0 dB.

Støj skal være så lavt som muligt. Altså så meget minus dB som kan lade sig gøre.

Selve radio'en har sit eget 'støj-gulv' og det samlede signal-dynamik område ligger imellem dette minimum og 0 dB.

Jeg har ikke prøvet v1777, så hvordan den er kalibreret ved jeg ikke, men i v1716 ligger mit minimum (Når antennen er koblet til og jeg har indstillet den til "sensitivity" og "gain 16", som er den indstilling der giver mig bedst signal-to-noise-ratio, SNR, på det civile fly bånd) omkring -60 dB (ifølge skalaen der vises i højre side af spektrum-displayet.)

Det jeg er i tvivl om, er hvor vidt -60 dB er et højt 'noise-floor' eller om det er 'indenfor skiven' eller måske endda lavt.

Rådene med jord-forbindelse er rigtig gode råd. På det område skal jeg have forbedret min R2 opsætning.

Men spørgsmålet er bare hvor meget lavere end -60 dB jeg realistisk kan regne med at komme ned.
(Og igen; det er altså -60 dB sådan som v1716 er skaleret, som måske er anderledes i v1777)

Når jeg slår gain ned til nul, så falder 'noise-floor' til omkring -80 dB, som så må være R2'erens minimum i v1716. Måske det er sådan du regner dig frem til de 3-4 dB du nævner?

Hvis jeg sætter v1716 til det samme som din (Free 3-3-4) så ligger 'noise-floor' også på -80 dB men så har jeg ingen signaler igennem overhovedet, så så lavt virker ikke hos mig (Måske min R2 er blevet mere 'døv' med tiden, det har jeg læst skulle kunne ske. Jeg har dog ingen LNA på min, så måske forskellen mellem dine og mine indstillinger ligger der)

Ja, der er rigtig mange ting man skal være obs på, og som kan slå tingene lidt ud af kurs :)

Jeg vil bare ikke gå igang med en større operation hvis jeg ikke realistisk kan optimere mit 'noise-floor' alligevel (Bor i by-område og har kun indendørs antenne på R2'eren, så allerede der ligger der jo nogle naturlige begrænsninger i hvor lavt et 'noise-floor' man kan få)

Tak for svar.
Tilbage til toppen
Johntk56
søn 21. feb 2021, 10:22
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Indlæg: 446
JEL skrev ...

Jeg har ikke prøvet v1777, så hvordan den er kalibreret ved jeg ikke, men i v1716 ligger mit minimum (Når antennen er koblet til og jeg har indstillet den til "sensitivity" og "gain 16", som er den indstilling der giver mig bedst signal-to-noise-ratio, SNR, på det civile fly bånd) omkring -60 dB (ifølge skalaen der vises i højre side af spektrum-displayet.)
Det jeg er i tvivl om, er hvor vidt -60 dB er et højt 'noise-floor' eller om det er 'indenfor skiven' eller måske endda lavt.
Rådene med jord-forbindelse er rigtig gode råd. På det område skal jeg have forbedret min R2 opsætning.
Men spørgsmålet er bare hvor meget lavere end -60 dB jeg realistisk kan regne med at komme ned.
(Og igen; det er altså -60 dB sådan som v1716 er skaleret, som måske er anderledes i v1777)
Når jeg slår gain ned til nul, så falder 'noise-floor' til omkring -80 dB, som så må være R2'erens minimum i v1716. Måske det er sådan du regner dig frem til de 3-4 dB du nævner?
Hvis jeg sætter v1716 til det samme som din (Free 3-3-4) så ligger 'noise-floor' også på -80 dB men så har jeg ingen signaler igennem overhovedet, så så lavt virker ikke hos mig (Måske min R2 er blevet mere 'døv' med tiden, det har jeg læst skulle kunne ske. Jeg har dog ingen LNA på min, så måske forskellen mellem dine og mine indstillinger ligger der)
Ja, der er rigtig mange ting man skal være obs på, og som kan slå tingene lidt ud af kurs :)
Jeg vil bare ikke gå igang med en større operation hvis jeg ikke realistisk kan optimere mit 'noise-floor' alligevel (Bor i by-område og har kun indendørs antenne på R2'eren, så allerede der ligger der jo nogle naturlige begrænsninger i hvor lavt et 'noise-floor' man kan få)
Tak for svar.


Du har ret i at nyere versioner er kalibreret anderledes, minimum på 1777 er -95 på både VHF og UHF

Det er en opgave, at ramme den rigtige gain indstilling, og det bruger jeg fortsat tid på...

Jeg synes du bør forøge med v1777, den er faktisk OK
- og det vil give et ens grundlag at vurdere ud fra







Tilbage til toppen
JEL
søn 21. feb 2021, 10:27
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Kort update:

Jeg har prøvet v1777 nu og det er mystisk...

Hvor jeg i 1716 får -80 dB (Gain sat til nul) får jeg i 1777 -100 dB.

Men hvor jeg i 1716 stiger til -60 dB når jeg sætter gain til 'sensitivity 16', stiger jeg i 1777 kun til -90 dB.

Så i 1716 giver min indstilling en 20 dB stigning, mens den i 1777 kun giver en 10 dB stigning.

1777 er tilsyneladende kalibreret på samme måde som den sidste nye v1801, hvor jeg får de samme tal som i v1777.
Tilbage til toppen
Johntk56
søn 21. feb 2021, 12:22
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Indlæg: 446
JEL skrev ...

Kort update:
Jeg har prøvet v1777 nu og det er mystisk...
Hvor jeg i 1716 får -80 dB (Gain sat til nul) får jeg i 1777 -100 dB.
Men hvor jeg i 1716 stiger til -60 dB når jeg sætter gain til 'sensitivity 16', stiger jeg i 1777 kun til -90 dB.
Så i 1716 giver min indstilling en 20 dB stigning, mens den i 1777 kun giver en 10 dB stigning.
1777 er tilsyneladende kalibreret på samme måde som den sidste nye v1801, hvor jeg får de samme tal som i v1777.


Jeg har brugt en frekvens tæt på til at eksperimentere med diverse indstillinger
- i mit tilfælde Karup APP som her et godt og tydelig signal her

Har du en frekvens du kan bruge, kan du prøve dig frem med forskellige setups

Jeg har også v1801 installeret, men indtil videre vinder v1777 og scanner v2.2.2.0


Tilbage til toppen
JEL
man 22. feb 2021, 03:26
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Jeg har lige opdaget vi 'cross-postede' søndag morgen. Jeg havde ikke set dit svar da jeg skrev min 'update' post :)

Jeg bruger v1716 fordi jeg foretrækker at kunne justere zoom og offset med musen og af en eller anden grund har Youssef slået den mulighed fra i alle nye versioner.

Jeg kan nok ikke opnå meget bedre signal med en indendørs antenne i by-omgivelser, men jeg må jo bare eksperimentere videre :)
Tilbage til toppen
JEL
fre 26. feb 2021, 16:11
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
@John; Hvor langt antenne-kabel bruger du sammen med den LNA du har på? Mit antenne-kabel er lige under 10 meter langt, så jeg ved ikke om det kan betale sig med en LNA.
Tilbage til toppen
Johntk56
fre 26. feb 2021, 23:05
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Indlæg: 446
JEL skrev ...

@John; Hvor langt antenne-kabel bruger du sammen med den LNA du har på? Mit antenne-kabel er lige under 10 meter langt, så jeg ved ikke om det kan betale sig med en LNA.


Jeg har maks 8 mtr kabel til mine antenner

Der er ikke meget tvivl om at på VHF vil en LNA næppe gøre nogen forskel
- men på UHF mener jeg der er en anden sag !

Setup'et er antenne -> Procom bp filter 225-400 -> LNA -> MiniCircuit splitter -> 2 x Airspy R2
LNA'en eliminerer splitteren som populært sagt halverer signalet og giver naturligvis en vis forstærkning
- men heller ikke en LNA uden et filter ....

Man kan komme meget langt med de / de rigtige antenner og et godt kabel
- men på UHF vil en LNA ha' en effekt !




Tilbage til toppen
JEL
lør 27. feb 2021, 11:10
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Tak, jeg eksperimenterer videre :)
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf