bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Antenner
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Hjemmelavet antenne!
Gå til side       >>  
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Theilmann
søn 14. jan 2007, 20:24
Gæst
Hej Alle!

Er der nogle af jer, der har prøvet at bygge denne antenne, og virker den?
link

Hilsen
BT
Tilbage til toppen
Kimxp
søn 14. jan 2007, 20:42
kimxp
Registeret medlem #34
Oprettet: fre 10. feb 2006, 10:51
Sted: Midtjylland
Indlæg: 467
ja den virker fint har bygget flere af dem
Tilbage til toppen
Theilmann
søn 14. jan 2007, 21:13
Gæst
OK. Så må jeg prøve at bygge sådan een!
Det er jo billigt i forhold til at købe en "rigtig" antenne.

Hilsen
/BT
Tilbage til toppen
Poul Højgaard
man 15. jan 2007, 00:14
Poul Højgaard
Registeret medlem #61
Oprettet: fre 10. feb 2006, 21:59
Sted: Skive / Midt Jylland / Danmark
Indlæg: 298
Jeg har tænkt på det samme som dig BT
Tilbage til toppen
Hjemmeside
tomyota
man 15. jan 2007, 05:23
Registeret medlem #807
Oprettet: ons 12. jul 2006, 14:49
Sted: Nørrebro
Indlæg: 155
Ja det er noget som virker og den er nem, og for at sammenligne tror jeg at den er mindst lige så god som Nosy 1-antennen.Jeg har kun god erfaring med den som jeg selv har bygget
tomyota
Tilbage til toppen
bjp
man 15. jan 2007, 14:59
Gæst
er der en ca pris på sådan en ? og hvad kræver det for at man kan bygge sådan en ?? er ikke just nogen handymand
Tilbage til toppen
Kimxp
man 15. jan 2007, 15:45
kimxp
Registeret medlem #34
Oprettet: fre 10. feb 2006, 10:51
Sted: Midtjylland
Indlæg: 467
du kan lave sådan en for ca 25-30 kr alt efter hvad du bruger stik til den er det der koster ... ca 12-15 kr pr stk du kan købe elektrikker rør i et bygge market samt det kabel du KAN bruge skal du lave den ekstra fin så køb noget af det dyre kabel ;-) hvis du kan læse manualen så kan det ikke gå helt galt ... prøv det engang du vil med sikkerhed syntes det er kanont når du har fået den første til at virke optimalt ... god fornøjelse !!
Tilbage til toppen
Theilmann
man 15. jan 2007, 19:40
Gæst
Nu står der i monteringsvejledningen at der skal bruges almindelig lampeledning. Er der nogen der véd om man, med fordel, kan bruge 1½ kvadrat installationskabel istedet, og om det vil give et bedre signal?

Hilsen
/BT
Tilbage til toppen
DocD
man 15. jan 2007, 21:31
Registeret medlem #775
Oprettet: tor 29. jun 2006, 23:19
Sted: Kbh.
Indlæg: 218
1 1/2 kvadrat plejer at være fint til antenner, bedre signal kan der nok ikke påvises.
Tilbage til toppen
clausen
man 15. jan 2007, 23:02
Gæst
Hejsa

Har netop konstrueret en af slagsen med 1½ kvadrat til hhv. 130 & 420 mHz i samme antenne. Købte samtidig en lille kabelskjuler (U med selvklæbende bagside) til at styre ledningen inde i elektrikerrøret. Virker perfekt, især med en silicone-prop for oven.
28,50 incl. moms (25% i Århus ;o)

God fornøjelse,
Claus

Tilbage til toppen
Theilmann
tir 16. jan 2007, 21:20
Gæst
Så må jeg hellere se at komme igang med af fremstille min nye antenne!

- Til claus; Har du tilfældigvis eet billede eller to af din hjemmelavede antenne?
Tilbage til toppen
Journalistspire
tir 16. jan 2007, 22:22
Registeret medlem #1433
Oprettet: tor 11. jan 2007, 20:02
Sted: Kolding
Indlæg: 25
Fifler med samme plan når jeg får fat i min loddekolbe igen. Mit spørgsmål er bare hvordan i får samlet ledningerne fra hver ende og loddet dem på stikket. Samler i dem i en mindre ledning og lodder den fast eller??
Tilbage til toppen
Theilmann
ons 17. jan 2007, 09:02
Gæst
Journalistspire skrev ...

Fifler med samme plan når jeg får fat i min loddekolbe igen. Mit spørgsmål er bare hvordan i får samlet ledningerne fra hver ende og loddet dem på stikket. Samler i dem i en mindre ledning og lodder den fast eller??


Jeg tror det er sådan det skal gøres. Det er i hvertilfælde sådan jeg har forstået det.
Tilbage til toppen
Kimxp
ons 17. jan 2007, 09:23
kimxp
Registeret medlem #34
Oprettet: fre 10. feb 2006, 10:51
Sted: Midtjylland
Indlæg: 467
hvis du laver den ene ledning en smule længre når du trækker plastikkåben af også fletter den anden ind så langt oppe du kan og lodder der, så kan du lodde den ledning du gjorde lidt længre fast på stikket, håber du forstod den !! sådan gør jeg men tror du kan gøre som du vil, hovedsagen er det sidder godt fast *GG*
Tilbage til toppen
Journalistspire
ons 17. jan 2007, 11:52
Registeret medlem #1433
Oprettet: tor 11. jan 2007, 20:02
Sted: Kolding
Indlæg: 25
Super... frygtede at det betød noget for frekvensområdet hvis man havde lange stumper siddende der i midten.
Tilbage til toppen
Kimxp
ons 17. jan 2007, 14:12
kimxp
Registeret medlem #34
Oprettet: fre 10. feb 2006, 10:51
Sted: Midtjylland
Indlæg: 467
gør det også men nu skal du jo ikke lave dem mega lange vel hehe
Tilbage til toppen
clausen
tor 18. jan 2007, 12:37
Gæst
Bo, ser først dit spørgsmål om billede nu. Har desværre ingen af den, men det ligner meget billederne på link - jeg droppede stikket og kører i stedet ledningen direkte fra antennen ned til modtagerstikket. Vær opmærksom på at dipolen reelt starter, hvor skærmen stopper på coaxial-kablet.

\\Claus
Tilbage til toppen
Lars H
tor 18. jan 2007, 23:35
Gæst
Hep - så har jeg også lavet en sådan fætter. Den blev designet til 160 og 170 Mhz og den fanger det samme indendørs som min GF 2-3 gør udendørs i 10 meter. Dog har der ikke været mobile enheder i pastoratet, så det er kun base som den nye opkobling har fanget.

mvh.

Lars H
Tilbage til toppen
René Tørring
fre 19. jan 2007, 12:01
Registeret medlem #258
Oprettet: fre 03. mar 2006, 20:08
Sted: Tørring - Midtjylland
Indlæg: 110
Hej !
Er der nogle krav mht til placering (montering) af denne antennetype - tænker selv på at placere den enten på topen af et jernrør eller på en udlægger"arm" fra røret ... Tænker på om den i det sidste tilfælde vil blive retningsbestemt ?
Gør det desuden nogen forskel om man fra sammenslutningen af dipol og kabel fører kablet vandret væk fra antennen eller lodret ned langs antennen som vist på linket øverts i debatten ?

MVH
René
Tilbage til toppen
spooky
fre 19. jan 2007, 14:26
Registeret medlem #1456
Oprettet: tor 18. jan 2007, 11:48
Indlæg: 4
Jeg har selv bygget omtalte antenne. Den er skåret til 169 og 300 Mhz. Det sidste skyldes, at jeg lytter en del til flyvevåbnet. Og den fungerer strålende...f.eks kan jeg lytte Karup Tower på 292.750, og jeg bor uden for Skive med ca. 50 km. i luftlinie til Karup.
Jeg har slagtet min VHF TV-antenne, som blev overflødig efter indkøb af en DVB-T boks.
På spørgsmålet om tykkelsen på den ledning/rør der benyttes, hænger båndbredden på antenne sammen med tykkelsen. Større diameter på antenne-materialet=større båndbredde, så antennen skulle være bedre til at modtage over/under den frekvens den er skåret til. Mit eksemplar har en rørtykkelse på 6-7 mm.
Og hvad angår kablet tror jeg ikke, det har den store betydning om du bruger 50 eller 75 ohm.
Argumentet kunne jo være, at en dipol er født med 75 ohm, og vil du ændre dette skal du til at lave baluner og det forenkler jo ikke just byggeriet.

Pøj-pøj med projektet
Flemming
Tilbage til toppen
Lars H
fre 19. jan 2007, 16:27
Gæst
René fra Tørring skrev ...

Hej !
Er der nogle krav mht til placering (montering) af denne antennetype - tænker selv på at placere den enten på topen af et jernrør eller på en udlægger"arm" fra røret ... Tænker på om den i det sidste tilfælde vil blive retningsbestemt ?
Gør det desuden nogen forskel om man fra sammenslutningen af dipol og kabel fører kablet vandret væk fra antennen eller lodret ned langs antennen som vist på linket øverts i debatten ?

MVH
René


Du skal huske den skal monteres lodret.


Tilbage til toppen
Seqvik
fre 19. jan 2007, 17:33
Stikdåsesmed
Registeret medlem #1399
Oprettet: lør 06. jan 2007, 13:31
Sted: P20
Indlæg: 23
Er der ikke nogen der tilfældigvis har taget et billede af deres antenne :)
Tilbage til toppen
Martin
lør 20. jan 2007, 16:45
Gæst
Okay, jeg vil også forsøge at bygge sådan en antenne, men er halt på herrens mark, med hvordan det skal gøre.

Nogen der kan give en guide til, hvad jeg skal købe af ustyr og hvordan fremgangsmåden er. jeg kan ikke få særlig meget ud af det billede :( ;)
Tilbage til toppen
Kimxp
lør 20. jan 2007, 18:10
kimxp
Registeret medlem #34
Oprettet: fre 10. feb 2006, 10:51
Sted: Midtjylland
Indlæg: 467
hvis ikke du kan se tingene ud fra den ellers gode forklaring så er det svært Martin ... syntes selv at den side fremviser tingene meget precis.
Tilbage til toppen
Knudsen
lør 20. jan 2007, 18:15
Registeret medlem #1068
Oprettet: tor 28. sep 2006, 19:12
Indlæg: 70
Jeg syntes ellers at det hvide billede der er linket til viser meget godt hvad man kan bruge og hvordan den skal samles.

Jeg ser på billedet:

2 stykker lampeledning med 2 ledere som begge er 43 cm. lange.
I den ene ende loddes de to ledere sammen, og i den anden ende åbnes det ydre isolering op, og den ene leder skal så kortes af så den kun er 16 cm.

Proceduren gentages så man har 2 af slagsen.

De 2 dipoler skal så fastgøres på en stang af en art, kosteskaft, kabelbakke, blomsterpind, eller hvad man nu har. De 2 ender hvor man har loddet lederne sammen skal så placeres midt på pinden så der kan påloddes et BNC-stik eller hvad man nu vil have af stik.

Det hele kan så skjules i eksempelvis et elektrikkerrør som linket viser i fotosessionen, der er så et stykke coax-kabel imellem loddespunktet og stikket, som er ført ned til den ene åbning af elektrikkerrøret.

Og vupti man har den fineste antenne, og det lyder da til at den virker ret godt.

[ Redigeret lør 20. jan 2007, 18:17 ]
Tilbage til toppen
Gå til side       >>   

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf