bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Anmeldelser
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Første indtryk: Alinco DJX7E
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Sikora
tor 30. mar 2006, 22:11
Registeret medlem #141
Oprettet: tir 14. feb 2006, 19:47
Sted: København
Indlæg: 177
Så lykkedes det mig at få fat på en Alinco DJX7E

Idag fik jeg tid til at hente dyret på posthuset og det var med stor spænding jeg flåede papiret af papkassen for at se hvad der var i. Og det var jo ikke meget... Forstået på den måde at godt nok vidste jeg "den" var lille men at jeg nu har en mobiltelefon der er større end min scanner er ikke helt til at forstå. Ikke desto mindre er det en rigtig lille lækker sag som i modsætning til mange andre modeller sagtens kan ligge i brystlommen sammen med 20 prince og en lighter.

Størrelsen har altså imponeret men hvordan virker grejet så ?
Jeg fik straks monteret batteri og sat den til opladning. Derefter blev Alinco's eget program til frekvensstyring installeret... Og her var første problem fordi det virker ikke ordentligt medmindre man omstiller sit windows til engelsk (USA). Ikke særligt genialt men det bliver måske rettet hvis den får større succes.
Efter lidt telefonkontakt til BM-Radio i Odense der har leveret modellen blev startvanskelighederne hurtigt overstået for det her er absolut ikke Uniden. Dermed ikke sagt at det er ringere men som Per H. Nielsen tidligere har nævnt så er det meget anderledes. Det er mere kompliceret at finde rundt i både programmet og scanneren. Der er selvfølgelig heller ikke mange knapper eller noget stort display så de forskellige funktioner skal pakkes godt ind.

Modtagelsen
Efter at have kodet både københavns politi og lufthavn ind blev det tid til at teste både modtagelse og lyd.
Det har været meget svært at finde anmeldelser af scanneren på nettet og da jeg altid har haft Uniden (og en enkelt realistic) havde jeg ikke forventet at få samme gode lyd og modtageevne som i Uniden set ud fra det perspektiv at de trods alt har præsteret at proppe flere funktioner ned i en fjerdedel størrelse...Men skuffet er jeg absolut ikke blevet... Lyden er efter min mening mere klar og tydelig end uniden's ubc3300. Umiddelbart kan jeg heller ikke finde nogen mærkbar forskel på modtagelsen på min eksterne antenne. Den medfølgende gummiantenne er derimod ringere end forventet. Den har meget svært ved at hive f.eks DR P3 ind...Tilgengæld er den god når det klør i øret så helt ubrugelig er den ikke ;)

Minus og plus
Jeg vil ikke lave nogen større konklusion på nuværende tidspunkt da jeg som sagt kun har haft den i ganske få timer men en større anmeldelse med billeder og flere data vil komme så snart jeg har fået den prøvet igennem under flere forskellige forhold.
Dog vil jeg nævne de største minus'er og plus'er på nuværende tidspunkt!

Plus: Størrelse - Vægt - Batteritid (Op til 19 timer) - PC-interface - Dækker stort frekvensområde
Minus - Ingen alpha-tag - Scanner kun 10 kanaler/sekund - Antennen - Lys i display er dårligt

Mere følger om ca. 14 dage ;)

[ Redigeret tor 30. mar 2006, 22:13 ]
Tilbage til toppen
Fohlmann
fre 31. mar 2006, 03:07
Registeret medlem #311
Oprettet: lør 11. mar 2006, 00:40
Sted: Slagelse
Indlæg: 420
Alene manglen på alpha-tags gør den mindre attraktiv - hvor bliver man dog forvænt med alderen .). Men jeg glæder mig til at høre mere om den, også selvom jeg ikke vil skifte min 3300 (har ingen problemer med størrelsen, rigtig mand...).
Tilbage til toppen
Sikora
fre 31. mar 2006, 06:26
Registeret medlem #141
Oprettet: tir 14. feb 2006, 19:47
Sted: København
Indlæg: 177
Alpha tagt syn's jeg ikke er det helt store problem men at den kun scanner 10 kanaler i sekundet er...Men sjovt nok har det indtil videre ikke været noget problem man lægger mærke til...
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
fre 31. mar 2006, 07:44

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Problemer med langsom scanhastighed afhænger meget af hvor mange kanaler, man har indkodet.
Det er også tydeligst, hvis man lytter til samtaler, hvor vogn og hovedstation er på hver sin frekvens.
Har man eksempelvis 100 kanaler indkodet med en scanhastighed på 10 kanaler i sekundet, så tager det 10 sekunder at gennemløbe disse. I værste fald risikerer man altså at miste de første 10 sekunder af en transmission. Set over tid vil man gennemsnitligt miste de første 5 sekunder.

Tilbage til toppen
Hjemmeside
Sikora
fre 31. mar 2006, 19:59
Registeret medlem #141
Oprettet: tir 14. feb 2006, 19:47
Sted: København
Indlæg: 177
Det er først et problem hvis jeg lytter både politi og EKCH... Men hvis jeg kun hører den ene af dem er den relativt langsomme scanning ikke et problem.... Jeg tror det er mellem 10 og 14 kanaler den tager i sekundet...Det er lidt svært at vurdere...
Men nu har jeg prøvet at sætte min nye antenne op udendørs og sammenligne en UBC3300 med alinco'en og der er ikke nogen videre hørbar forskel på hverken lufthavnen eller politiet...
For at kort uddybe det med den medfølgende antenne så kan man vælge at bruge den medfølgende øresnegl som antenne istedet og det viser sig at den er markant bedre end gummiantennen...Med den har man ca. samme modtagelse som på en uniden med gummiantenne. Om den modtagelse kan man mene hvad man vil men hvis man f.eks står og spotter i en lufthavn plejer sådan en at være fin og i det her tilfælde vil scanneren jo bare fylde endnu mindre da man bare piller antennen af og bruger øresneglen...

Indtil videre er jeg meget glad for den...Jeg savner dog noget alpha-tag men det er til at leve med..Det er heller ikke nemt at køre bil i København og kigge på scannerens display samtidigt alligevel :-D
Tilbage til toppen
Sikora
fre 21. apr 2006, 16:37
Registeret medlem #141
Oprettet: tir 14. feb 2006, 19:47
Sted: København
Indlæg: 177
Så er det blevet tid til de sidste ord i denne omgang fra mig om ovennævnte scanner.

Jeg har nu haft den i noget tid og har også solgt den igen.
På den tid jeg har haft den har mit indtryk af den ikke rykket sig nævneværdigt fra mit første indlæg.
Jeg har dog fundet ud af at i det lange løb passer scanneren ikke helt ind i mit behov. Det skyldes at jeg dagligt kører rundt i storkøbenhavn 9 timer og lytter scanner konstant og med 300 indkodede frekvenser så er en scanningstid på 10 kanaler i sekundet simpelthen bare ikke nok!!!
Bor man udenfor storkøbenhavn og kun lytter 30-40 kanaler ad gangen vil jeg sige at det er den helt rigtige mobile/håndholdte scanner man kan finde til en rimelig pris grundet dens glimrende modtageevene, batterritid samt størrelse.

En af de ting som jeg dog finder meget negativt er at ændringer kan tage lang tid at lave hvis den ikke er koblet til pc'en og det skyldes at der i den lille størrelse selvfølgelig ikke er plads til alt for mange knapper og da den er noget anderledes opbygget i forhold til Uniden er det ret besværligt at foretage selv små ændringer. Men alt kan jo blive en vane!

Jeg håber at andre der har denne scanner i tankerne kan bruge min lille anmeldelse til noget!
Jeg vil dog understrege at de erfaringer jeg har gjort mig med denne model bunder i at den kun har været brugt i det frekvensbånd som jeg lytter mest til (2 meter)...

Grunliggende er jeg overbevist om at med noget professionelt måleudstyr vil man sagtens kunne finde forskel på Alinco og Uniden men funktionsmæssigt er den fuldt på højde med min Uniden UBC3300XLT.

Det var alt for denne gang...Smid gerne kommentarer og spørgsmål efter mig ;)
Tilbage til toppen
Thermostaten
ons 25. jun 2008, 16:54
Registeret medlem #3091
Oprettet: ons 25. jun 2008, 15:49
Sted: Danmark
Indlæg: 3
Hej,

Jeg har lagt min programmerings fil m.m til alinco dj-x7e modellen her: http://www.lostserver.com/static/alinco_djx7e.zip hvis nogen er dovne og ikke gider taste alle frekvenserne ind fra dkscan's side. Der er 1000 kanaler i listen.

Selve softwaren til alinco dj-x7e ligger også her: http://www.lostserver.com/static/dj-x7v101-alinco.zip

Vh Thermostaten
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf