bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Anmeldelser
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Nu med erfaringer med Uniden BR330T
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
heb
lør 01. apr 2006, 13:41
Gæst
Nu hvor jeg har haft min Uniden BR330T i en månede tid, er tiden vist ved at være moden til at komme med lidt indtryk af den - ikke mindst inspireret af Sikoras gode indlæg.

Jeg har haft scanneren med rundt ved nogle lejligheder - ikke mindst på nogle ture rundt i Danmark, hvor den har fået lov til at lægge ved siden af min Uniden UBC3300XLT. Jeg vil ikke her opremse specifikationerne, da de kan læses på den side jeg har linket til.

Det første indtryk man får af den, er at den er lille. Når man er vant til at rende rundt med den 100gram tungere og noget større 3300XLT, så er det altså en bette ski' som man siger i Nordjylland. I kassen medfølger en lader (med US-stik), 3 2300mA AA-batterier, en bælteklips, et USB-datakabel, en CD med Unidens software, en antenne og (fandt jeg senere ud af) en SMA-BNC-adapter.

Den medfølgende Uniden Software (der også kan downloades fra Unidens site) blev installeret, scanneren blev udstyrret med nogle opladte 1800mA AA-batterier, kablet blev sat i og softwaren blev åbnet. Efter ca. 20 minutter opgav jeg. Den er håbløs. Aldeles uintuitiv og meget forvirrende. Derfor valgte jeg at downloade Butels ARC330T Basic Demo.
Den er noget mere overskuelig, mere logisk og eneste begrænsning i demo-udgaven, er at man max. kan uploade 30 grupper (svarer ca. til banker) pr. gang man har startet softwaren. Desværre er softwaren fejlfyldt og lader meget tilbage at ønske, når man er vant til at bruge ScanCheck, men det bliver nok bedre med tiden.

At konvertere en håndfuld banker fra ScanCheck til ARC330T, var rent cut'n paste og efter en ½ times tid, havde jeg 25 grupper i scanneren. Nu skulle den bruges!

I starten kørte jeg ned på havnen - dels for at prøve den med standardantennen i forhold til 3300XLT med standardantennen, dels for at prøve Close Call funktionaliteten.

I starten modtog jeg ikke en bjælde. Ikke en skid. Med 3300XLT som lå lige ved siden af, gik Stena Lines folk og snakkede i deres radioer og det kom klart og tydeligt igennem (de var jo for søren også kun 150 meter væk og med line-of-sight). Vældigt skuffet kiggede jeg i brugsanvisningen. Radioen er udstyrret med en built-in bar antenna - en antenne optimeret til modtagelse mellem 0.1 og 1.7 MHz og i øvrigt ikke i stand til at modtage frekvenser udenfor.
Da jeg fik slået den eksterne antenne til gik det straks bedre. Nu kunne jeg høre Stena Lines folk uden problemer.
Jeg vendte derfor tilbage til at sammenligne den med 3300XLT, og i korte træk var det: Omkring 70 MHz var den en smule bedre end 3300XLT. Omkring 160 MHz var det det samme og omkring 440 MHz var den også bedre end 3300XLT. 3300XLT scanner dog væsentligt hurtigere end 330T, selv med squelchen helt i bund på dem begge to.

Nåmen det var egentlig ikke derfor jeg havde anskaffet den - det var jo bl.a. fordi den har den der Close Call funktionalitet. Close Call kan som umiddelbart køres på følgende måder:

1) Rent Close Call, hvor den kun søger efter frekvenser i nærheden og derefter gengiver indholdet.
2) Close Call automatic save, hvor den søger efter frekvenser, gemmer dem og søger videre.
3) Scanning med Close Call slået til i baggrunden

Ved sidstnævnte virker den som en almindelig scanner, men ulempen er at når man modtager signaler, bliver det hakket op af Close Call (en ting som man i øvrigt skulle være ude over med BR996DT).

Close Call funktionen virker i øvrigt glimrende - jeg fandt faktisk nogle frekvensanvendelser jeg ikke kendte til på havnen i Frederikshavn bare mens jeg testede, men jeg har intet sammenligningsgrundlag med f.eks. en Optoelectronics Scout.

De største minusser ved BR330T som jeg har oplevet det er:
- underlig og besværlig menuopbygning i selve scanneren
- Close Call begrænser batterilevetiden væsentligt og scanneren har i forvejen dårlig batterilevetid
- dårligt display (er måske bare blevet forvent af 780XLT og 3300XLT)
- den medfølgende lader brændte af da jeg satte den til 230V :(

De mest positive ting er tilgengæld:
- lille størrelse
- god brug af funktionsknap
- Close Call virker overraskende godt
- fornuftig mængde af tilbehør
- gode modtagelsesevner på medfølgende antenne

Prisen for den - købt hos Scannermaster i USA - med forsendelse blev i øvrigt alt i alt DKR 2.213,34.
Tilbage til toppen
Sikora
lør 01. apr 2006, 16:21
Registeret medlem #141
Oprettet: tir 14. feb 2006, 19:47
Sted: København
Indlæg: 177
Prisen taget i betragtning er den så pengene værd?
Jeg har selv bemærket det med displayet på andre modeller også og det orange lys uniden har i nogle af deres produkter gør den meget behagelig at kigge på... Både min gamle realistic Pro-35 og den nye Alinco er lidt utydelige og lyset hjælper ikke det store da det kun oplyser halvdelen af displayet...
Hvor lang er batterilevetiden ca. ?
Tilbage til toppen
heb
lør 01. apr 2006, 16:51
Gæst
Da jeg købte min 3300XLT i sin tid, gav jeg 1845,- for den og 225,- for datakablet hos ICCom, altså en samlet pris på 2070,-
I dag er den samlede pris på 1770,- hos ICCom.
For de ca. 550,- jeg har givet mere (jeg har købt en strømforsyning til 50,-), har jeg fået en mindre scanner med plads til 2500 kanaler, dynamiske banker (grupper) og Close Call. Jeg er egentlig ligeglad at der er 1500 kanaler mere, men de dynamiske banker, den mindre størrelse og Close Call er for mig de ekstra 550,- (plus risikoen for at skulle punge ud ved evt. garantisag med retursending til USA) værd. Men det er som altid en individuel vurdering.

I forhold til 3300XLT taber displayet først og fremmest ved at være svært at læse, med mindre man sidder lige for. Det samme gør sig også gældende hvis man har solen i ryggen. I begge tilfælde hjælper baggrundslyset ikke så meget.

Batterilevetiden for et sæt fuldt opladte 2300 mA er når jeg kører med scanning og Close Call ca. 10 timer. Uden Close Call giver den ca. 3 timer mere! Når jeg kun køre Close Call hiver jeg kun 6 timer ud af den :(
I begge tilfælde med lyset indstillet til kun at være ved keypress og battery save slået til.
Tilbage til toppen
Cavok
man 04. dec 2006, 15:26
Gæst
Jeg vil lige give mit indtryk med til denne idet BR330T'en er meget lig den nye 3500xlt.
Enten har din kontrastindstilling på 330'eren været gal eller også har Uniden sat et andet display i 3500'eren. Jeg synes displayet er suverænt skarpt og letlæseligt fra alle vinkler.

Mvh
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf